Profesyonel Spor Liglerinin Küreselleşmesi

Dünya çapında en çok bilinen spor ligleri arasında NFL (Ulusal Futbol Ligi), NHL (Ulusal Buz Hokeyi Ligi), NBA (Ulusal Basketbol Ligi), MLB (Ulusal Beysbol Ligi) ve İngiltere Premier Ligi gelmektedir. Bu liglerin toplam piyasa değerleri ise milyarlarca doları bulmaktadır. Büyük profesyonel spor ligleri gelirlerini artırmak için yıllardır uluslararası piyasalara açılma stratejisi izlemektedirler. Örneğin NBA, “NBA Europe Live” ile her yıl birkaç NBA takımının Avrupa’ya gelerek hazırlık müsabakaları gerçekleştirmesi yoluyla Avrupa pazarına açılmaktadır. Benzer bir stratejiyi İngiltere Premier Lig de uygulamaktadır. Her yıl birçok İngiltere Premier Lig Takımı, Uzak Doğu Asya ülkelerine gidip oradaki yerel takımlar ile hazırlık müsabakaları gerçekleştirmektedir. Bu tür uygulamalarda ligin uluslararası pazarlarda tanınmasını sağlamakta ve marka değerini yükseltmektedir. Bu ligler Asya pazarlarına Pekin, Şanghay, Tokyo, Hong Kong gibi büyük metropollerde ofis açarak girdiler.


Televizyon, bu liglerin küreselleşmesinde en büyük faktörlerin başında gelmektedir. Sporun evrensel bir dilinin olmasından dolayı dil engeliyle karşılaşmayan spor müsabakaları geniş bir izleyici kitlesine sahiptir. Spor-Televizyon birlikteliğiyle birlikte uluslararası federasyonlar kendi içlerinde alt birlikler kurdular. Bu birliklerin kurulmasıyla birlikte her alt birlik kendi içerisinde etkinlikler gerçekleştirmeye başladılar ve bu durum her uluslararası spor federasyonun yıl içerisinde gerçekleştirdiği uluslararası etkinlik sayısının çok büyük oranda artırmasına yol açtı. Örneğin Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği’nin (FIFA) altında Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA); Uluslararası Buz Hokeyi Federasyonları Birliği’nin (IIHF) altında Ulusal Buz Hokeyi Ligi (NHL); Uluslararası Basketbol Federasyonları Birliği’nin (FIBA) altında FIBA Avrupa’nın organizasyonu Euroleague organizasyonlarını sayabiliriz.

Bunun yanında, çeşitli oyun konsollarında ve bilgisayarlarda online olarak oynanabilen dijital oyunlar da liglerin ve dolayısıyla sporların küreselleşmesinde büyük bir rol oynamaktadır. Video oyunlar markaların küresel boyutta tanınabilmesinde de çok önemli bir platformdur. Spor video oyunları tüm dünyadan oyun severlerin online olarak birbirleriyle yarışmalarına ortam sağlamaktadır. Ayrıca dünya genelinde azalan iletişim maliyetleriyle birlikte her gün artan internet kullanıcısı da spor video oyunlarına ilgiyi artırmaktadır. Bunun örneğini de fantasy spor’dan örnek verebiliriz. Bu oyunların dünya genelinde milyonlarca kullanıcısı bulunmaktadır. 



Ayrıca, Facebook, Twitter, YouTube gibi sosyal medya kanalları da bu video oyunlarının tanınmasında pozitif bir etki oluşturmaktadır. 

Yorumlar