Spor Endüstrisi: 2008 Pekin Olimpiyatları Örneği

Spor, birçok ülkede çok sayıda tüketicisi olan bir ürün haline gelmiştir. Stadyumlarda ve televizyonlarının başında izleyici sayısının fazlalığı, gazete ve dergilerde spor haberlerini okuyanların sayısının artması ile birlikte sporun evrensel bir dilinin olması başka  sektördeki firmaların, ürünlerinin tanıtımı için spor alanları tercih edilmeye başlanmıştır.
Firmaların en fazla tercih ettiği spor organizasyonu hiç kuşku yok ki, dünyanın en büyük spor organizasyonu olan olimpiyatlardır.
Olimpiyat Oyunları altı ana programlar aracıyla gelir oluşturur. Bunlar;
·        Yayın hakları
·        Dünya çapında sponsorluk programı(top program)
·        IOC resmi tedarikçi ve lisans programı
·        İç sponsorluk
·        Bilet satışları
·        Ev sahibi ülke lisanslama faaliyetler 
En fazla gelir yayın hakları anlaşmalarından sağlanmaktadır. Bu sponsorluk kaleminde 2005-2008 yılları arasında 2.7 milyar dolar gelir elde edilmiştir.
IOC sponsorluk gelirlerinin %92’sini; 205 Ulusal Olimpiyat Komitelerine, Olimpiyat Ekiplerine, Sporcuları desteklemek için tüm dünyada sporun gelişmesini teşvik etmek için ayırır. %8 ini ise IOC’nin operasyonel ve idari masrafları için kendine ayırır.
1.Basın-Yayın Faaliyetleri
 Televizyon gelirleri Olimpiyat oyunlarının en büyük gelir kaynağı olmuştur.
Olimpiyat Oyunlarının Yayın Hakları Geliri Tarihi
Olimpiyat Oyunları
Yayın Gelirleri $
Roma 1960
1.2 milyon
Tokyo 1964
1.6 milyon
Mexico City 1968
9.8 milyon
Münih 1972
17.8 milyon
Montreal 1976
34.9 milyon
Moskova 1980
88 milyon
Los Angeles 1984
286.9 milyon
Seul 1988
402.6 milyon
Barselona 1992
636.1 milyon
Atlanta 1996
898.3 milyon
Sydney 2000
1,331.6 milyon
Atina 2004
1,494 milyon
Pekin 2008
1,737 milyon
Pekin 2008 Olimpiyat Oyunları, yayıncılık bakımından kilometre taşı olmuştur. Bu olimpiyatlarda ilk kez HD sisteme geçilmiştir. 1000 kamerayla 5000 bin yayın saatiyle toplam 202 ülkeye tahmini 4 milyar izleyiciye ulaşmıştır.  1948 Londra’da bu rakamlar; 64 saat yayınla 500 bin izleyiciydi.
Ev sahibi ülke televizyonu CCTV toplam yedi kanalının yanında, özel HD olimpiyat kanalıyla 24 saat yayın yaptı. ABD kanalı NBC ise 3.600 saat yayın yaptı.
Pekin Olimpiyatlarında toplam 220 TV kanalıyla, 1000 kamerayla 5000 binden saatten fazla yayın yapıldı. 5000 binden fazla çalışan görev aldı. Bu faaliyetlerde 1.737 milyar dolar yayın hakları geliri sağlandı.
2. Dünya Çapında Sponsorluk Programı (top program)
Olimpiyat Oyunları, idealleri ve değerleriyle şirketlere bir küresel pazarlama için mükemmel fırsatlar sunar.
Dünya genelindeki Olimpiyat Partnerleri:Coca Cola (alkolsüz içecekler kategorisi), Atos Origin (bilgi teknolojileri), GE (Ulaşım-Altyapı), Jonhnson Johnson (sağlık ürünleri), Kodak (film-fotoğraf), Lenovo (Bilgisayar Teknolojileri Ekipmanları), Manulife (yaşam sigortası), McDonalds (Yemek servisi), Omega (zamanlama, puanlama ve skor hizmetleri, Panasonic (video ekipmanları), Samsung (kablosuz iletişim ekipmanları),VISA(ödeme sistemleri).  
Yurt içi Sponsorluk
Olimpiyatları düzenleyecek ülkenin pazarlama haklarına sahip olduğu bir de yurtiçi sponsorlular programı bulunmaktadır.
Bu sponsorluk programında ortaklar, sponsorlar ve tedarikçiler olarak gruplandırılır.
2008 Pekin yurtiçi sponsorlukları şöyledir;
Partnerler: Bank of China, CNC, Sinopec, CNPC, China Mobile, Volkswagen, Adidas, Johnson-Johnson, Air China, PICC, State Grid.
Sponsorlar: UPS, Haier, Budweiser, Sohu.com, Bhpbiliton, Tsing Toa.
Destkleyiciler: Greatwall, Mengna, Staples, Aggreko, Schenker, Technogym.
3. Lisanslama:
10 ürün kategorisinde, 67 üreticileriyle, Çin genelinde 310 özel perakende satış noktası , bir e-mağaza yapılan ürün satışları.
4. Biletler:
Oyunlarda 6.7 milyon bilet satılacak, bu rakam Atina’ dan 700 bin, Sidney’ den 1.1 milyon daha fazla. Bilet fiyatları ortalama 13 dolar. En popüler olan olaylar ise açılış seremonisi, atletizm ve yüzmedir.
 Sonuç olarak, geleneksel pazarlama yerine spor pazarlaması dünyada önemli bir yere sahip olmaya başlamıştır. Firmalar hedef kitlesiyle iletişime geçme yöntemi olarak spor alanını kullanmaktadır. Çünkü insanların gönül verdiği takıma ya da spora yaptığı sponsorluklar hedef kitleye daha sempatik gelmektedir. Bu nedenden ötürü firmaların spor sektörüne yaptığı sponsorlukların geri dönüşü çok yüksek olmaktadır.

Yorumlar